Δρόμος Κοζάνη - Λάρισα μέσω Σερβίων.Αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε η κατασκευή του...Η σελίδα ενημερώθηκε στις 08:12, 21 Δεκεμβρίου 2009

Με το κλείσιμο των Τεμπών, αυτη την στιγμή, αποδεικνύεται η μεγάλη αναγκαιότητα κατασκευής-βελτίωσης της Ε.Ο Κοζάνης-Λάρισας μέσω Σερβίων. Η μεγάλη κίνηση που παρουσιάζεται στον σημερινό...δρόμο που είναι και επικίνδυνος, δειχνει την άμεση κατασκευή του κάθετου οδικού άξονα της Εγνατίας πρός Λάρισα μέσω Σερβίων.Είναι η ευκαιρία σε όλους τους φορείς της περιοχής να ζητήσουν και να απαιτήσουν την κατασκευή αυτού του δρόμου.Να σημειώσουμε οτι τα φορτηγά έχουν άμεση προσβαση απο την Εγνατία στο κόμβο Δρεπάνου στο δρόμο Κοζάνη-Σέρβια, κάτι που αποδεικνύει οτι η διαδρομή μέσω Ρυμνίου δεν εξυπηρετεί, αφού δεν υπάρχει πρόσβαση στο δρόμο Κοζάνης-Ρυμνίου εξωτερικά της Κοζάνης στο κόμβο Καρυδίτσας...

Κατακόρυφα αυξήθηκε από χτες η κίνηση στον εθνικό δρόμο Λάρισας- Κοζάνης, καθώς εξ' αιτίας της μεγάλης κατολίσθησης στα Τέμπη και της διακοπής της κυκλοφορίας, τα οχήματα που κινούνται μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης, εκτρέπονται μέσω Κοζάνης.
Όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες και οι φορείς βρίσκονται σε συναγερμό, καθώς η αυξημένη κίνηση σε συνδυασμό με την αναμενόμενη κακοκαιρία και χιονόπτωση, μπορεί να δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στη δύσβατη περιοχή Μεταξά-Σαραντάπορου.
Άλλωστε, για όλα αυτά τα θέματα, αλλά κυρίως για την διάνοιξη των Τεμπών και την αποκατάσταση της κυκλοφορίας, πραγματοποιήθηκε χτες σύσκεψη στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, υπό την προεδρία του υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέπα. Στη σύσκεψη συμμετείχαν και φορείς της Δυτικής Μακεδονίας, ενώ ανάλογη σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί σήμερα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
.

Το δυσάρεστο σε όλους μας γεγονός, του δυστυχήματος που έγινε στα Τέμπη, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό της χρήσης της οδικής διόδου των Τεμπών, ανέδειξε ένα θέμα που για πολλούς αποτελούσε «κλειστό βιβλίο» για πολλά χρόνια. Η οδική σύνδεση της Βορείου με τη Νότια Ελλάδα γίνεται μέσω των Τεμπών, με μοναδική εναλλακτική λύση οδικής σύνδεσης μέσω του Σαραντάπορου από την Κοζάνη. Έρχεται λοιπόν στο προσκήνιο με εμφατικό και επιτακτικό τρόπο το χρόνιο αίτημα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας για άμεση, ευχερή και ασφαλή οδική σύνδεση με τη Νότια Ελλάδα και δη με την Πρωτεύουσα της χώρας μέσω Λάρισας. 
Είναι λοιπόν μοναδική η ευκαιρία να διεκδικήσει η περιοχή Σερβίων  την άμεση ολοκλήρωση του κάθετου άξονα Νίκη - Φλώρινα - Πτολεμαϊδα - Κοζάνη - Λάρισα και για τον ανωτέρω πρόσθετο και σοβαρό λόγο. Η Οδός Ε65 που θα συνδέσει την Λαμία με τα Γρεβενά στο ύψος της Παναγιάς, όπως γνωρίζουμε, έχει ανατεθεί με σύμβαση παραχώρησης, αλλά προκύπτουν ήδη σημαντικές καθυστερήσεις που θα οδηγήσουν σε επιμήκυνση του χρόνου παράδοσης του έργου και σίγουρα μετά το 2015.
Η ανάθεση και εκπόνηση των μελετών για τον κάθετο άξονα Κοζάνη - Λάρισα γνωρίζουμε ότι είναι σε εξέλιξη κατά τμήματα. Πρέπει να μεριμνήσουμε για την διασφάλιση των πόρων με στόχο την άμεση υλοποίηση του επόμενου μεγαλύτερου έργου της Περιφέρειας μας, μετά την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού, για να αποκτήσουμε επιτέλους οδική «έξοδο» και προς το νότιο τμήμα της χώρας. Έστω και υπό δυσάρεστες συνθήκες είναι μοναδική η ευκαιρία και δεν πρέπει να χαθεί. Πρέπει να αναδειχθεί στην επενδυτική agenda της χώρας ως έργο πρώτης προτεραιότητας.

Ολα δείχνουν ότι οι κατολισθήσεις δεν έχουν σχέση με τα έργα που εκτελούνται στην περιοχή για τη διάνοιξη της οδικής σήραγγας των Τεμπών, τα οποία και θα συνεχιστούν κανονικά.
Ωστόσο, ο δρόμος στα Τέμπη είναι κλειστός και η διακοπή της κυκλοφορίας θα συνεχιστεί ίσως και για έναν μήνα, μέχρι να καθαριστεί το οδόστρωμα από τους τεράστιους όγκους βράχων, να σταθεροποιηθούν με έργα τα πρανή και να εξασφαλιστεί η ασφάλεια της διέλευσης.
Μέχρι τότε οι οδηγοί των ΙΧ θα πρέπει να ακολουθούν τη διαδρομή από τα παράλια της Λάρισας, ενώ τα φορτηγά κινούνται μέσω Κοζάνης και Ελασσόνας, γεγονός που προσθέτει χιλιόμετρα και χρόνο.


Να κατασκευαστεί άμεσα νέος δρόμος που θα συνδέει κάθετα της Λάρισα με την Εγνατία στο ύψος της Κοζάνης. Αυτό σημαίνει α) κατασκευή σήραγγας στη Μελούνα, β) παράκαμψη της Ελασσόνας και γ) νέα ασφαλή χάραξη από της Ελασσόνα μέχρι την Κοζάνη.

Αναφορικά με το πρόβλημα που δημιουργήθηκε εντός της Κοιλάδας των Τεμπών, συνεπεία κατολισθήσεων, κρίνεται αναγκαία η παράταση της απαγόρευσης κυκλοφορίας, εντός αυτής και για χρονικό διάστημα ενός μηνός από σήμερα, ήτοι μέχρι 17-01-2010, λόγω εκτελέσεως εργασιών αποκατάστασης του εν λόγω προβλήματος.
2. - Μέχρι την αποπεράτωση των παραπάνω εργασιών, για την οποία θα εκδοθεί νέο Δελτίο, η κυκλοφορία θα διεξάγεται από εναλλακτικές διαδρομές, ως ακολούθως:
α. Κατεύθυνση κυκλοφορίας προς Θεσσαλονίκη:
(1). Τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων και όλα τα λεωφορεία , θα εκτρέπονται:
α. Από τον ανισόπεδο κόμβο Νίκαιας [Χ/Θ 346+300 Π.Α.Θ.Ε], προς την περιφερειακή οδό Λάρισας-Τρικάλων και στη συνέχεια μέσω Ε.Ο. Λάρισας -Τρικάλων -Καλαμπάκας-Γρεβενών, θα εισέρχονται στην Εγνατία Οδό.
β. Από τον ανισόπεδο κόμβο Συκουρίου [Χ/Θ 360+200 Π.Α.Θ.Ε.] προς την Επαρχιακή Οδό Συκουρίου - Λάρισας και στη συνέχεια μέσω Π.Ε.Ο Λάρισας - Θεσσαλονίκης έως τον ανισόπεδο κόμβο Γυρτώνης, όπου θα συνεχίζουν στην Επαρχιακή Οδό Γυρτώνης - Αμπελώνα - Τυρνάβου - Ελασσόνα-Κοζάνης-Εγνατία οδό και θα εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε., στο ύψος του Κλειδί Ημαθίας.
(2). Τα Ι.Χ.Ε. και τα φορτηγά έως 3,5 τόνων, θα εκτρέπονται από τον κόμβο του Πλατυκάμπου [Χ/Θ 349+396 Π.Α.Θ.Ε.] προς Αγιά και μέσω της Ε.Ο. Λάρισας-Αγιάς-Αγιοκάμπου-Βελίκας-Κόκκινου Νερού-Στομίου -Ομολίου, θα εισέρχονται στον Αυτοκινητόδρομο προς Θεσσαλονίκη από δ/ση Στομίου [Χ/Θ 390+700 Π.Α.Θ.Ε.].
β. Κατεύθυνση κυκλοφορίας προς Αθήνα:
(1). Τα φορτηγά μικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων και όλα τα λεωφορεία θα εκτρέπονται από τον κόμβο Κλειδί Ημαθίας [Χ/Θ 474+500 Π.Α.Θ.Ε.] προς Βέροια (Εγνατία Οδό) - Κοζάνη και από εκεί:
(α). Είτε, μέσω Ε.Ο. Κοζάνης - Ελασσόνας - Τυρνάβου - Αμπελώνα - Γυρτώνης έως τον ανισόπεδο κόμβο Γυρτώνης, όπου θα συνεχίζουν μέσω Π.Ε.Ο. Λάρισας - Θεσσαλονίκης προς την Επαρχιακή Οδό Συκουρίου - Λάρισας, θα εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε. από τον ανισόπεδο κόμβο Συκουρίου.
(β). Είτε, μέσω Ε.Ο. Κοζάνης -Γρεβενών -Καλαμπάκας-Τρικάλων -Λάρισας και εν συνεχεία διά της Περιφερειακής Οδού Λάρισας-Τρικάλων, θα εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε. από τον ανισόπεδο κόμβο Νίκαιας.
(2). Όλα τα Ι.Χ.Ε. και τα φορτηγά μέχρι 3,5, τόνους, που θα προέρχονται από Θεσσαλονίκη, θα εκτρέπονται στο ύψος της Κατερίνης [Α/Κ Κορινού Πιερίας Χ/Θ 445+000] προς ΄Αγιο Δημήτριο και μέσω της Ε.Ο. Κατερίνης - Ελασσόνας - Τυρνάβου - Αμπελώνα - Γυρτώνης, έως τον ανισόπεδο κόμβο Γυρτώνης, όπου θα συνεχίζουν μέσω Π.Ε.Ο. Λάρισας - Θεσσαλονίκης προς την Επαρχιακή Οδό Συκουρίου - Λάρισας και θα εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε., από τον ανισόπεδο κόμβο Συκουρίου.
(3). Όλα τα οχήματα που θα προέρχονται από Κατερίνη - Πλαταμώνα, θα κατευθύνονται Α/Κ Κορίνου και θα ακολουθούν εν συνεχεία την παραπάνω διαδρομή. Όσα κινηθούν προς Λάρισα, θα αναστρέφονται στον Α/Κ Αιγάνης και εν συνεχεία, επίσης μέσω Α/Κ Κορινού, θα εκτρέπονται κατάλληλα.

Tην απογοήτευσή τους για την καθυστέρηση στην έλλειψη χρηματοδότησης μελετών, όπως αυτή του οδικού άξονα «Λάρισα -Ελασσόνας - Κοζάνης» εξέφρασαν τοπικοί φορείς του Ν. Λάρισας, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Ελασσόνας και αργότερα σε Ευρεία Σύσκεψη στα γραφεία της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Όπως κατεδείχθει από την παρουσίαση, απαιτούνται τουλάχιστον 15 εκ. $ για την χρηματοδότηση των μελετών, οι οποίες θα αρχίσουν να ολοκληρώνονται σταδιακά από τις αρχές του 2011. Αυτό σημαίνει ότι πριν από αυτή την περίοδο, δεν μπορούν να δημοπρατηθούν οδικά έργα όπως αυτό «Λάρισας -Ελασσόνας - Κοζάνης» αλλά και «Λάρισας - Φαρσάλων».


Απο την πλευρά του ο κ. Μαγκριώτης επισήμανε:

«Κατανοώ απόλυτα την απογοήτευσή σας από την πραγματικότητα την οποία αποκάλυψαν οι Υπηρεσιακοί Παράγοντες του Υπουργείου και της Περιφέρειας. Ξέρουμε όλοι το μεγάλο έλλειμμα σε μελέτες και σε πόρους. Τώρα ξέρετε όλοι ποια είναι η πραγματικότητα από την οποία ξεκινούμε την προσπάθειά μας στην Λάρισα, αλλά και σε κάθε ελληνική περιφέρεια.

Μέσα από την αναμόρφωση του Δ΄ ΚΠΣ, ιδιαίτερα όμως από την ενίσχυση του ΠΔΕ (Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων), θα προσπαθήσουμε να ολοκληρώσουμε το ταχύτερο δυνατό τις μελέτες, να διασφαλίσουμε τους απαιτούμενους πόρους, για να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε την κατασκευή του άξονα «Κοζάνη - Λάρισα».