Εκπτώσεις : Πραγματικές ευκαιρίες για το συμφέρον του καταναλωτήΗ σελίδα ενημερώθηκε στις 09:11, 15 Ιουλίου 2009

Ξεκίνησαν και επίσημα οι θερινές εκπτώσεις,που θα διαρκέσουν απο 15/7-31/8 και με τους εμπόρους να κρατούν «μικρό καλάθι» των προσδοκιών τους για κάτι το ιδιαίτερα εντυπωσιακό σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις τους.

Ρεπορτάζ:Live-Avles.gr
Ρευστότητα
Η έλλειψη ρευστού στην αγορά εξαναγκάζει κυριολεκτικά πολλές επιχειρήσεις να προβαίνουν σε «ξεπούλημα» των εμπορευμάτων τους, ενώ παράλληλα αρκετές από αυτές διευκολύνουν ακόμη περισσότερο τους καταναλωτές παρέχοντάς τους πολλές άτοκες δόσεις, ή δίνοντάς τους διάφορα δώρα, δωροεπιταγές, επιπλέον προσφορές κ.λπ.
Από την άλλη, οι καταναλωτές τους τελευταίους μήνες έχουν περιορίσει σημαντικά τις αγορές τους με πιστωτικές κάρτες, κάτι που έχει αρνητικές επιπτώσεις στην εμπορική κίνηση, ιδιαίτερα στις περιόδους των εκπτώσεων. Πάντως, σημαντικό ποσοστό των εμπόρων ελπίζει ότι η αγορά θα κινηθεί καλά τον επόμενο ενάμιση μήνα, όσο δηλαδή διαρκέσουν οι εκπτώσεις.
Οπως εκτιμούν, οι καταναλωτές μετά το παρατεταμένο «πάγωμα» που γνώρισε η αγορά όλους τους προηγούμενους μήνες, «δεν μπορεί θα πρέπει κάποια στιγμή να αρχίσουν και πάλι να ψωνίζουν». Και βεβαίως οι εκπτώσεις είναι η πιο κατάλληλη εποχή για την κάλυψη των συσσωρευμένων αναγκών τους, κυρίως σε είδη ένδυσης και υπόδησης.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το πρώτο τετράμηνο του 2009, για το οποίο υπάρχουν στοιχεία, ο όγκος των λιανικών πωλήσεων έχει μειωθεί πάνω από 10%.
Προσφορές
Για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια επιτράπηκε φέτος η διενέργεια προσφορών από τα καταστήματα μέχρι και την ημέρα των εκπτώσεων, κάτι που κατά τον υφυπουργό Ανάπτυξης, Γ. Βλάχο, έχει βοηθήσει «στο να ζεσταθεί το κλίμα στην αγορά». «Όλες οι επιχειρήσεις, τονίζει ο κ. Βλάχος, έχουν υποχρέωση να κάνουν ουσιαστικές εκπτώσεις και να δώσουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε όσο γίνεται καλύτερες τιμές»

- Μην αγοράζετε με την λογική του φθηνού εάν δεν το χρειάζεστε, είναι περιττό και δεν έχετε κανένα κέρδος.
    - Μην επηρεάζεστε από την διαφήμιση. Η ωραιοποιημένη εικόνα των προϊόντων δεν σημαίνει ότι ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα.
    - Πριν αγοράσετε, κάνετε μια έρευνα αγοράς, συγκρίνετε τιμές και επιλέξετε σωστά.
    - Αν αγοράσετε ελαττωματικά προϊόντα, να τα επιστρέψετε αμέσως και να τα αντικαταστήσετε με άλλα ή να πάρετε πίσω τα λεφτά σας
    Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάξουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων.
    Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικών ειδών , μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς λόγω των συγκεκριμένων ελαττωμάτων και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
    Κάθε είδος πρέπει να γράφει δύο τιμές. Μία που ίσχυε πριν την έκπτωση και μία που προκύπτει μετά καθώς και το ποσοστό της έκπτωσης.
    ΠΡΟΣΟΧΗ . Το ποσοστό της έκπτωσης πρέπει να αναγράφεται στο καρτελάκι κάθε προϊόντος και όχι στο συνολικό ποσοστό στις βιτρίνες των καταστημάτων.
    Αγοράζετε εποχιακά είδη, μην περιμένετε ότι θα έχετε την ευκαιρία να αγοράσετε μία τηλεόραση ή ένα ψυγείο σε καλή τιμή, αντίθετα μπορεί να πετύχετε καλή τιμή σε ρούχα, παπούτσια και είδη της φετινής μόδας.
    Η αγορά προϊόντων με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες, πρέπει να δίνετε προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια, για τους όρους που διέπουν αυτή την συνδιαλλαγή.
    - Ζητείστε για όλες τις αγορές σας αποδείξεις και μην ξεχνάτε ότι μέρος της ευθύνης έχουν και οι καταναλωτές, εάν στο δρόμο σας γίνει έλεγχος και δεν έχετε απόδειξη, το δε πρόστιμό είναι μεγάλο.
    - Αποφύγετε τον συνωστισμό, ανάμεσα στο πολύ κόσμο υπάρχουν και μερικοί που δεν θέλουν να ξοδέψουν αλλά σκοπεύουν να <ελαφρύνουν> το δικό σας πορτοφόλι
.

ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ
1. Αγοράζουμε με βάση τον οικογενειακό μας προγραμματισμό και έχοντας επίγνωση των οικονομικών μας δυνατοτήτων.
2. Αποφεύγουμε την αλόγιστη χρήση πιστωτικών καρτών και καταναλωτικών δανείων.
3. Ελέγχουμε προσεκτικά την ποιότητα των αγαθών που αγοράζουμε.
Σε περίπτωση ελαττώματος, έχουμε το δικαίωμα να ζητήσουμε αντικατάσταση ή επιστροφή του προϊόντος. Εξαιρούνται του δικαιώματος της αντικατάστασης ή επιστροφής, προϊόντα στα οποία η προσφορά οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ελαττωματικά, ή όταν έχει λάβει σχετική γνώση ο καταναλωτής (σήμανση, ενημέρωση κτλ).
4. Συγκρίνουμε προσεκτικά τις τιμές και δεν παρασυρόμαστε από δήθεν υψηλά ποσοστά εκπτώσεων, ή από επιλεγμένα προϊόντα - «κράχτες».
5. Ζητάμε πάντα απόδειξη για τη συναλλαγή που κάναμε.
6. Ζητάμε η εγγύηση και οι οδηγίες χρήσης των αγαθών που αγοράζουμε να είναι στην ελληνική γλώσσα.
7. Καταγγέλλουμε κάθε πρόβλημα που συναντάμε (πλασματική έκπτωση, ελαττωματικό προϊόν, κτλ) στην τηλεφωνική γραμμή 1520 της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, η οποία λειτουργεί από τις 08:00 ως τις 22:00.