Τροχαία ατυχήματα: Ένας "ολόκληρος" κόσμος που χάνεται καθημερινάΗ ιστοσελίδα ενημερώθηκε στις 10:42, 30 Ιουνίου 2009

Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν σε όλο τον κόσμο σοβαρότατα πρόβλημα δημόσιας υγείας. Στην Ελλάδα οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα είναι σχεδόν δυό φορές πιο συχνοί απ 'ότι παγκοσμίως. Έχουμε  2.000 θανάτους,  4.000 βαριά και 30.000 ελαφρά τραυματισμένους κατά μέσο όρο το χρόνο.  Από τους νεκρούς και τους τραυματίες το 1/3  είναι παιδιά.  Το τραγικό αυτό γεγονός γίνεται ακόμα χειρότερο αν υπολογίσει κανένας ότι πέρα από τους θανάτους πολλοί  από τους τραυματίες μένουν ανάπηροι, και μάλιστα σε μικρή ηλικία.
 
      Tο σύνολο των θανάτων από τροχαία ατυχήματα θα αυξηθεί κατά 66% τα επόμενα είκοσι χρόνια, παρουσιάζοντας τη μεγαλύτερη άνοδο στις αναπτυσσόμενες χώρες, γεγονός που θα επιβαρύνει σημαντικά το οικονομικό και το κοινωνικό κόστος, προειδοποιούν οι επιστήμονες.                    
Την άμεση αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων, που αποτελούν την 11η αιτία θανάτου στον κόσμο με 1,2 εκατομμύρια νεκρούς το 2002, ζητούν οι επιστήμονες τονίζοντας πως τα ατυχήματα αυτά είναι πιθανόν να γίνουν η 3η αιτία θανάτου μέχρι το 2020, ειδικά στις φτωχές ή λιγότερο πλούσιες χώρες.
Ο αριθμός των νεκρών από τα τροχαία ατυχήματα μειώνεται στις πλούσιες χώρες, αλλά «για την πλειοψηφία του πληθυσμού της Γης το οικονομικό και κοινωνικό κόστος των ατυχημάτων αυτών αυξάνεται σημαντικά», προειδοποιούν οι ειδικοί σε άρθρο που δημοσιεύεται στη βρετανική ιατρική επιθεώρηση «Lancet».
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας, το σύνολο των θανάτων από τροχαία ατυχήματα θα αυξηθεί κατά 66% τα επόμενα είκοσι χρόνια: μείωση 28% αναμένεται στις πλούσιες χώρες, αλλά παράλληλα προβλέπεται άνοδος 92% στην Κίνα και 147% στην Ινδία, αποκαλύπτει ο Σάντι Αμερατούνκα από το πανεπιστήμιο του Οκλαντ στη Νέα Ζηλανδία.
Στις ευρωπαϊκές χώρες με υψηλά εισοδήματα, στους 100.000 κατοίκους οι 11 χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους, ενώ η αναλογία στην Αφρική είναι 28 στους 100.000, σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (ΠΟΥ). Ακόμα μεγαλύτερη είναι η αναλογία στο Σαλβαδόρ και στη Δομινικανή Δημοκρατία (42 στους 100.000).
Στις αναπτυσσόμενες χώρες οι πεζοί και οι οδηγοί δικύκλων είναι τα πρώτα θύματα. «Από τους 1,2 εκατομμύρια νεκρούς το 2002, οι περισσότεροι δεν βρίσκονταν μέσα σε αυτοκίνητα», επισημαίνουν οι ερευνητές.
Τα τροχαία δυστυχήματα έχουν προκαλέσει τον τραυματισμό 50 εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλον τον κόσμο το 2002 και στοίχισαν συνολικά 518 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με έκθεση της ΠΟΥ του 2004 που οδήγησε τον ΟΗΕ στη υιοθέτηση νέας απόφασης για την οδική ασφάλεια.
Οι επιστήμονες στο άρθρο της «Lancet» καλούν τις φτωχές χώρες να εφαρμόσουν μέτρα πρόληψης που να στηρίζονται στον τοπικό χαρακτήρα και τις πλούσιες χώρες να επικεντρώσουν τις προσπάθειες τους στην καλύτερη εκπαίδευση των οδηγών.

Πεζοδρόμια για τους πεζούς και ειδικές διαδρομές για τα δίκυκλα θα προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια σε όλους, αλλά πάνω απ' όλα τονίζει ο Δρ Αμερατούνκα πρέπει να υπάρξει ευαισθητοποίηση σε παγκόσμια κλίμακα.
 
   ΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ....
 
"Η Ελλάδα είναι πρώτη σε θανατηφόρα τροχαία «ατυχήματα» απ' όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περίπου 2000 άνθρωποι χάνονται κάθε χρόνο στον τόπο μας από τροχαία ατυχήματα και άλλοι τόσοι τραυματίζονται βαριά".
Η Ελλάδα είναι πρώτη σε θανατηφόρα τροχαία «ατυχήματα» απ' όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περίπου 2000 άνθρωποι χάνονται κάθε χρόνο στον τόπο μας από τροχαία ατυχήματα και άλλοι τόσοι τραυματίζονται βαριά.
Σε μία χώρα στην οποία το 40% των οδηγών που ευθύνονται για τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα έχουν ποσοστό αλκοόλ στο αίμα περισσότερο του επιτρεπόμενου, το 0,25 mg ανά λίτρο εκπεμπόμενου αέρα τα οποία είναι τα ανώτερα επιτρεπόμενα όρια αλκοόλ σύμφωνα με τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας πρέπει να μειωθούν.
Τέσσερα στα δέκα τροχαία ατυχήματα οφείλονται σε μειωμένα αντανακλαστικά λόγω ξενυχτιού. Σε 20 έως 30% δε  των ατυχημάτων όπου υπάρχει τραυματισμός ή θάνατος, αιτία είναι η κούραση.
 
     Tην κακή κατάσταση των δρό?ων επιση?αίνουν οι οδηγοί ως τον παράγοντα ?ε το ?εγαλύτερο ?ερίδιο ευθύνης για τα τροχαία ατυχή?ατα, όπως φανερώνουν τα στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Οδικής Ασφαλείας . Συγκεκρι?ένα, περισσότεροι από 800 οδηγοί από τους συνολικά 918 που συ??ετείχαν στην έρευνα (περίπου το 90%), υπογρά??ισαν τη χα?ηλή ποιότητα των δρό?ων ως νού?ερο ένα παράγοντα πρόκλησης τροχαίων,ενώ υψηλά ποσοστά συγκέντρωσαν και άλλοι παράγοντες που ?ελετήθηκαν και αναλύθηκαν αναφορικά ?ε την ανθρώπινη συ?περιφορά και την αστυνό?ευση της κυκλοφορίας.      «Μετά την κακή κατάσταση των δρό?ων, αυτό που ενοχλεί τους σωστούς οδηγούς  είναι η επιθετική οδήγηση και οι πολλαπλές παραβάσεις των άλλων οδηγών». Το 85% του συνολικού δείγ?ατος θεωρεί την ανθρώπινη συ?περιφορά και ειδικότερα την επιθετική οδήγηση κρίσι?ους παράγοντες, ενώ το 83,1% τις πολλαπλές παραβάσεις που ση?ειώνουν οιοδηγοί. Σε ό,τι αφορά την αστυνό?ευση, το 78,4% των ερωτηθέντων ση?ειώνει πως η παρουσία της Τροχαίας είναι κρίσι?η και παράλληλα ?εγάλο δείγ?α επιση?αίνει την ανάγκη πρόληψης και όχι καταστολής απότους άνδρες της υπηρεσίας.  
       
Ανθρώπινα λάθη
 
Αν και γενικά ο ανθρώπινος παράγοντας θεωρείται διεθνώς ο βασικότερος παράγοντας πρόκλησης τροχαίων στην περίπτωσή ?ας -κι αυτό δείχνει ακριβώς τα χάλια των δρό?ων ?ας- περνάει σε δεύτερη ?οίρα, έστω και ?ε ?ικρή διαφορά. Έτσι η επιθετική οδήγηση θεωρείται από το 85,6% ο ση?αντικότερος παράγοντας στον το?έα της συ?περιφοράς των οδηγών, ενώ ειδικά οι οδηγοί ταξί της Πάτρας συνηγορούν κατά 100%. Ποσοστό άνω του 80% πιστεύει ότι ση?αντικός παράγοντας είναι και οι πολλαπλές παραβάσεις των άλλων οδηγών. Το 64,4% πιστεύει πως φταίει η έλλειψη προσοχής προς τους πεζούς, ενώ κάτω από το 50% η έλλειψη προσοχής των πεζών. Και σε αυτό τον το?έα οι απαντήσεις στην ανοιχτή ερώτηση ανέδειξαν προβλή?ατα όπως η χρήση προβολέων, η χορήγηση διπλω?άτων σε άσχετους/ανίκανους, η έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής, η κατανάλωση αλκοόλ και η κακή κατάσταση των οχη?άτων.
 
Ο ρόλος της Τροχαίας
 
Οι οδηγοί κλήθηκαν να απαντήσουν και σε ερωτήσεις για το ρόλο της Τροχαίας και τη ση?ασία που έχει η παρουσία της στο δρό?ο. Το 80% στο σύνολο και το 90% στους επαγγελ?ατίες πιστεύει στην παρουσία της Τροχαίας, ενώ το 70% και το 85,5% στους επαγγελ?ατίες τονίζει τη ση?ασία των ηλεκτρονικών ?έσων (φανάρια, κά?ερες κλπ.). Κρατά?ε την επισή?ανση για πραγ?ατική και εντατική αστυνό?ευση και όχι αυτή που γίνεται για εισπρακτικούς λόγους.
Ένας στους πέντε οδηγούς δεν ελέγχεται
ΟΙ οδηγοί κλήθηκαν να απαντήσουν στην ερώτηση πόσες φορές έχουν ελεγχθεί από την Τροχαία την τελευταία 5ετία. Προς έκπληξή ?ας διαπιστώνου?ε ότι πάνω από το 1/3 των οδηγών δεν έχει ελεγχθεί ποτέ, ενώ το 25% έχει ελεγχθεί πάνω από πέντε φορές. Εάν χωρίσου?ε τους επαγγελ?ατίες από τους ερασιτέχνες τα πράγ?ατα γίνονται ακό?η πιο δυσάρεστα, καθώς πάνω από το 1/3 των τελευταίων δηλώνει πως δεν έχει ελεγχθεί ποτέ, ενώ το 20% ?όλις ?ία φορά. Πάνω από πέντε φορές έχει ελεγχθεί ?όλις το 12% των ερασιτεχνών οδηγών και το 22% των επαγγελ?ατιών. Οι ?ισοί περίπου επαγγελ?ατίες οδηγοί έχουν ελεγχθεί από 2 έως 4 φορές, ενώ το 6,5% ποτέ.
 
ΣΤΗΝ  ΕΥΡΩΠΗ 
   

Σημαντική αύξηση παρουσιάζουν τα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη, σύμφωνα μα τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου-FIA -που είναι ο επίσημος σύμβουλος της ΕΕ σε θέματα οδικής ασφάλειας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της FIA:

-Σε αρκετές χώρες της ΕΕ οι οποίες στο διάστημα 2001-2006 είχαν πετύχει σημαντική βελτίωση της οδικής ασφάλειας, όπως π.χ η Γερμανία, η Φινλανδία, η Σουηδία, η Γαλλία κα, καταγράφηκε για πρώτη φορά αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της FIA:

Στο πρώτο εξάμηνο του 2007 καταγράφηκε σημαντική αύξηση των ατυχημάτων:

-Κατά 40% στη Φινλανδία και Δανία, 13% στην Αυστρία, 8% στη Γερμανία κα, ενώ αύξηση των ατυχημάτων καταγράφηκε επίσης και στις νέες χώρες μέλη της ΕΕ, όπως στην Τσεχία 14%, στην Σλοβενία 12%, στην Κύπρο 10% κα.


Στους στόχους που έχει θέσει η ΕΕ, είναι η μείωση των ατυχημάτων κατά 50% το 2010 σε σχέση με το 2001, στόχος ο οποίος δεν φαίνεται να είναι απόλυτα εφικτός, καθώς λίγες είναι οι χώρες μέλη που έχουν πετύχει αξιοσημείωτες επιδόσεις στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων (Λουξεμβούργο 49%, Γαλλία-Πορτογαλία -42%, Μάλτα -37%, Ισπανία-33%, Βέλγιο- Ολλανδία-30%, Αυστρία-Δανία-Λετονία και Γερμανία- 27%, Γερμανία-24% κα .

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι:

-Με μέσο όρο 22% της ΕΕ των 25 στη μείωση των ατυχημάτων, η χώρα μας πέτυχε μείωση της τάξης του 11% στο διάστημα 2001-2006.

Τις χειρότερες επιδόσεις καταγράφουν οι νέες χώρες-μέλη της ΕΕ (Εσθονία (+3%), Ουγγαρία (+5%), Ρουμανία (+7%) και Λιθουανία (+8%) αντίστοιχα).


Η FIA εκτιμά ότι είναι ακόμη μακρύς ο δρόμος για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των ατυχημάτων κατά 50% ως το 2010, καθώς η πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ απέχει σημαντικά από το μέσο όρο του γενικού δείκτη των τροχαίων ατυχημάτων ( Μέσος Όρος: 85 νεκροί ανά εκατομμύριο οχήματα) όταν στη Σουηδία είναι 49, στην Αγγλία 56, στη Γερμανία -Φινλανδία 66, ενώ πάνω από το μέσο όρο βρίσκονται 16 χώρες από τις 27.

 
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
 
ΤΑ ΣΟΒΑΡΑ τροχαία ατυχήματα που προκαλούν νεαροί οδηγοί είναι διπλάσια από τον μέσο όρο αυτών που την ευθύνη φέρουν οδηγοί άλλων ηλικιών. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται δραματικά όταν οι συνεπιβάτες του ανεύθυνου, νεαρού οδηγού είναι συνομήλικοι του που τον συμβουλεύουν να επιδείξει τις ανύπαρκτες ικανότητές του. Ακόμη, εξαιρετικά επικίνδυνοι οδηγοί, παρά την εικόνα των προσεκτικών, συντηρητικών σοφέρ που έχει το κοινό γι' αυτούς, είναι οι ηλικιωμένοι οι οποίοι ρέπουν προς συγκεκριμένο, καταγραφόμενο τύπο ατυχημάτων. Ακόμη, οι άνδρες και οι γυναίκες, οι πλούσιοι και οι φτωχοί έχουν τη δική τους «ιστορία» στη συμμετοχή σε τροχαία ατυχήματα.
Οι ηλικιακές, κοινωνικές, οικονομικές, ακόμη και ψυχολογικές παραμέτρους που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του οδηγού - υπεύθυνου τροχαίου ατυχήματος προσδιορίζονται σε αναλυτική έρευνα καθηγητών πανεπιστημίου. Τα συμπεράσματα της μελέτης αναδεικνύουν τη μικρή, τραγική «ιστορία» που υποκρύπτουν τα τροχαία ατυχήματα. Ορίζοντας τις ομάδες υψηλού κινδύνου αλλά και την κατανομή των «κοινωνικών» ομάδων στον χάρτη ευθύνης στα ζητήματα οδικής ασφάλειας. Οπως και τους συνδυασμούς των επιβατών, κυρίως της ίδιας νεαρής ηλικίας, του οχήματος που «παράγουν» τα τραγικά συμβάντα.
  Από την επεξεργασία των στοιχείων στην Ελλάδα, τα τροχαία συμβάντα για τα οποία ευθύνονται οι νέοι κάτω των 22 ετών είναι κατά 75% περισσότερο από το μέσο όρο. Παγκόσμια οι νέοι έχουν περίπου διπλάσια συμμετοχή από τον μέσο όρο στα τροχαία ατυχήματα. Δηλαδή αν οι υπόλοιπες ηλικίες προκαλούν κατά μέσο όρο 100 ατυχήματα, στην Ελλάδα οι νέοι μεταξύ 18 - 22 ετών προκαλούν 175 σοβαρά τροχαία ατυχήματα και σε διεθνές επίπεδο 200. Εμπλέκονται σε ατυχήματα λόγω παραβιάσεων του ΚΟΚ και κυρίως της υπέρβασης του ορίου ταχύτητας.
 
   Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι κατά 65% αποκλειστικά υπεύθυνος των τροχαίων ατυχημάτων. Οι οδηγοί υποτιμούν την πιθανότητα να συμβεί σε αυτούς ατύχημα κατά περίπου 30% από ό,τι είναι, βάσει στατιστικών, πιθανόν. Οι οδηγοί κινούνται κατά μέσο όρο με ταχύτητα 20% μεγαλύτερη της ασφαλούς. Το στυλ οδήγησης που υπερβαίνει το όριο ταχύτητας κατά 67% σε επικίνδυνες στροφές συσχετίζεται με κατά 100% αυξημένη πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαίο ατύχημα.